Projekt vznikl ve spolupráci s Jihočeskou univerzitou v Českých Budějovicích a byl podpořen Technologickou agenturou České republiky v rámci programu ÉTA. Na vývoji se podíleli archeologové, historici, pedagogové, psychologové a odborníci na VR technologie – s cílem vytvořit nástroj, který lze využít ve školách, muzeích i veřejném prostoru.
Vzdělávací model – VR herní simulace – přibližuje každodenní život v sovětském gulagu. K jeho rekonstrukci i obnovení života byly využity výsledky archeologického výzkumu, archivní prameny a svědectví vězňů. Virtuální realita zde neslouží pro efekt, ale jako nástroj poznání. Uživatel se pohybuje v autentickém táboře spolu s dalšími vězni a dozorci, zažije noc na baráku, ranní nástup či práci v tajze. Nástroj tak nabízí prožitek, který umožňuje zatraktivnit výuku a prohlubuje pochopení tématu totalitních systémů.
Uvědomujeme si citlivost tématu i etickou odpovědnost vůči památce obětí represí. S maximální vážností a respektem přistupujeme k rekonstrukci prostředí i situací, aby nebyly zlehčovány nebo komercializovány. Naším cílem je vzdělávat, ne šokovat. Reflektujeme i limity historické rekonstrukce: nezobrazujeme nic, pro co nemáme data; ukazujeme jenom to, pro co máme bohatou evidenci.
VR simulace se skládá z 5 hlavních interaktivních scén- Barák, Nástup, Práce, Jídlo, Samotka. Výběr odráží klíčové momenty jednoho dne v životě vězně ve specifických podmínkách tábora gulagu. Tyto scény jsou doplněny příběhovou částí – vyprávěním jednoho z vězňů. Uživatel si může vybrat mezi volnou prohlídkou a vedeným režimem s postupně odemykanými kapitolami.



