Ticho, které bolí
V lese se kácejí stromy, ale i lidé. Kdo totiž neplní pracovní normu, nejí, hladoví.. Těžká práce ve sněhu, s ledovou sekerou v ruce – bez sil, ale s vědomím, že přestat znamená selhat. Práce je trest, je to boj o život. Zde se naplno projevuje vyčerpání, nemilosrdnost normy a krutost podmínek. V simulaci sledujeme těžbu dřeva, řezání klád i případy apatie vyčerpaných vězňů. Pracovní četa je kolektivně odpovědná – slabí ohrožují příděl pro všechny. Práce byla extrémně vyčerpávající a vedla k omrzlinám, úrazům i trvalému postižení. Utrpení a zbídačenost lidí ostře kontrastuje s malebností zasněžené tajgy. Používaní primitivních nástrojů i množství sněhu, kterým se vězni musí prodírat, způsobuje, že každý krok vpřed je vyčerpávající boj s přírodou i vlastním tělem.
„Není důležité, co uděláš. Důležité je, že to nestačí.“
Cíle scény
- Dojít k místu řezání a pomocí pily rozřezat připravenou kládu.
- Řezání je záměrně náročné – simuluje reálnou tělesnou zátěž a primitivní vybavení.
Sdělení
Hráč začíná v místě, kde prochází kolem obrovské hromady nařezaných klád – denní normy, kterou musí tato pracovní četa splnit. Náročnost práce a absurdita norem je zde jasně vizualizována. Někteří členové čety už nejsou schopni práce – chípáci postávají pouze u ohně a snaží se zahřát. Tím se náročnost práce pro zbytek skupiny ještě zvyšuje. Norma je vypočtena pro všechny, je to past: Bez splnění normy se dostává méně jídla, což vede k menší šanci splnit normu a nakonec ke kolapsu.
Reálie
Čevené praporky vymezují zónu, místo dovoleného pohybu, ostatní prostor je hlídán dozorci. Pohyb mimo je trestán zastřelením. Funguje to stejně jako táborová zóna obehnaná drátem. V pracovní četě aktivní a výkonní členové týmu byli vždy doplňováni dochoďáky, mladistvými nebo příliš starými. Často byl vězeň trestán tím, že byl přidělen k práci s neschopnými a tím prakticky odsouzen k smrti. Před samotnou prací většinou čekal vězně několikakilometrový pochod závejemi, na konci dne ta samá cesta. Práci podle nařízení bylo možné zastavit, jen pokud mráz klesl pod -40 stupňů. Z toho důvodu se teploměry v táboře dávali na sloupy do výšky i 4 metrů a na nejteplejší místa.
Pro učitele – otázky k diskuzi
- Proč se výkon vězňů tak důsledně sledoval?
- Jak to ovlivňovalo vztahy mezi lidmi?
- Jaká byla povaha vykonávané práce?
- Co znamenalo „nesplnit normu“?
- Proč systém trestal právě skrze práci?
- Jak fyzické vyčerpání ovlivňuje psychiku člověka?
- Pomohl/a bys slabšímu, i kdybys tím ohrozil/a sebe?