1. scéna: Barák

Místo, kde začíná a končí každý den

Uvnitř baráku se tísní několik desítek vězňů. Vzduch je vlhký a smrdutý - z mokrého prádla, kouřem z kamen i výpary z nemocných těl. Společný prostor se dělí podle nepsaných pravidel: nejhorší místa jsou u stěn, nejlepší u kamen. Zde se tak projevuje přísná hierarchie mezi vězni – vrazi, zloději, vs. političtí vězni a zubožení „chcípáci“. Rozdíl je poznat i vizuálně – místo na spaní, ošacení, zdravotní stav… Přítomnost násilí a smrti nikoho nevzrušuje. Mrtvé tělo se neuklízí, smrt není výjimka – je součástí systému.

„Zažijte každodenní těsnost bez soukromí – a bez naděje.“

Cíle scény

  • respektovat pravidla, psaná i nepsaná
  • Večerní zákaz vycházení – nezbytné dostat se do svého baráku, na svou pryčnu
  • ignorovat prostor kolem kamen, kde spí kriminálníci (pozor, fixují hráče pohledem a vytvářejí tlak).
  • setřít námrazu z okénka – a spatřit nahé vězně, kteří stojí venku nazí jako trest za sabotáž.

Sdělení

Scéna má více vrstev, které spolu tvoří obraz každodenní nelidskosti a šikany jako průvodního jevu totalitního systému. Většina informace je předávána vizuálně – hráč čte prostředí (místo u kamen, ztuhlé mrtvé tělo, sušené oblečení, rozmístění spacích míst). Při večerce není možné svobodně chodit mimo barák – hra komunikuje pocit omezenosti, stísnění. Kriminálníci se dívají přímo na hráče, nesledují ho očima, ale „drží“ ho pohledem. Gesto setření námrazy je jednoduché, ale symbolické – odhaluje realitu, která je jindy zakrytá. Přeplněnost, chlad, nedostatek hygieny. Barák je jediný prostor chráněný před mrazem, přesto zde vězni spí namačkáni na sobě, na holých pryčnách s potrhanými dekami.

Reálie

Skupina vězňů nespí – kriminálníci. Nemusí pracovat, mají ta nejteplejší místa nejblíž kamen, ještě k tomu oddělené dekou od ostatních. Celou noc hrají karty, nebo poslouchají vyprávění, zpravidla od politického vězně. Ostatní spí, nebo se o to snaží – jsou zesláblí tvrdou prací a nedostatkem jídla. Chcípaci jsou zubožení, k smrti vyčerpaní vězni, už nemají ani deku – s jejich smrtí se počítá. Čím dál od kamen, tím jsou na tom vězni hůře. Všude se suší mokré oblečení na další den. U dveří je paraša – suchý záchod.

Pro učitele – otázky k diskuzi

  • Kolik vězňů spalo v jednom baráku? Kolik na jedné pryčně?
  • Kdo má v baráku nejlepší místo a proč?
  • Jak se v prostoru projevuje moc? A co může být v tomto prostředí „měnou“?
  • Co je paraša? Jaký má vliv na atmosféru?
  • Kdo byli chcípáci a proč byli „odsouzení“ ke smrti?
  • Jaké znaky moci a bezmoci jste zaznamenali?
  • Proč je šikana v baráku přehlížená?
  • Co naznačuje fakt, že se na mrtvé tělo nikdo nedívá?
  • Umíš si představit, že bys sdílel/a prostor s lidmi, kteří tě ponižují?
  • Co by ti pomohlo zachovat si důstojnost?
  • Měl/a bys odvahu ozvat se proti šikaně, i kdybys mohl/a být potrestán/a?
  • Může člověk přežít, aniž by se morálně přizpůsobil prostředí?
en